Superior XR

D56 I2951 Edit 1

De nieuwe XR – Het beste van 2 werelden

De gloednieuwe XR is de opvolger van het vertrouwde X-Road platform, dat in 2016 werd geïntroduceerd. De nieuwe naam sluit aan bij de oorspronkelijke naamgeving en is nu consistent doorgevoerd in het volledige assortiment van Superior.

De XR combineert twee toepassingen in één: een gravelbike en een Gran Fondo racefiets. Door eenvoudigweg de banden of zelfs de complete wielset te vervangen, transformeer je de fiets naar wens. Ideaal voor wie beperkte opslagruimte of een beperkt budget heeft, maar toch veelzijdigheid zoekt.

Thumbnail Superior XR
D56 I8808 2 Edit

Twee niveaus van Carbon

De nieuwe XR is verkrijgbaar met herontworpen carbonframes in zowel high- als mid-modulus uitvoeringen. De modellen XR 9.7, XR 9.8 en XR 9.9 zijn opgebouwd uit high-modulus carbon, terwijl voor de XR 9.6 en lagere modellen gebruik wordt gemaakt van mid-modulus carbon. 

Voor de topmodellen kiest Superior bewust voor high-modulus carbon, dat een uitzonderlijk hoge sterkte combineert met een zo laag mogelijk gewicht. Het frame weegt slechts 827 gram, de voorvork 396 gram en de zadelpen 190 gram – samen goed voor een framesetgewicht van slechts 1413 gram.

Het mid-modulus frame daarentegen weegt 1072 gram, met een voorvork van 411 gram en een zadelpen van 236 gram, wat resulteert in een totaalgewicht van 1719 gram. Vergeleken met het vorige X-Road-model, dat volledig uit mid-modulus carbon bestond, heeft Superior door middel van grondig onderzoek een aanzienlijke gewichtsbesparing weten te realiseren.

Uitzonderlijk design

De kernwaarden van het productdesign van Superior – snelheid, lichtheid en puurheid – zijn nog nadrukkelijker geïntegreerd in het frameontwerp. Tegelijkertijd speelt het merk in op actuele trends binnen de gravelwereld, zoals de toenemende vraag naar meer bandenvrijheid.

Het ontwerp is strak, minimalistisch en volledig gericht op de liefhebber. De voorassen zijn subtiel weggewerkt en het frame kenmerkt zich door lange, rechte lijnen zonder bochten. Dit versterkt het gestroomlijnde, minimalistische karakter en onderstreept de ontwerpfilosofie van puurheid en functionaliteit.

B49 A2763
D56 I1206 Edit
0001

Aerodynamica

Superior heeft bij het ontwerp van het nieuwe frame nadrukkelijk ingezet op aerodynamische optimalisatie, zonder concessies te doen aan de eisen van het gravelrijden. Het resultaat is een perfecte balans tussen efficiëntie en veelzijdigheid. 

De grootste aerodynamische winst komt voort uit de herontworpen voor- en achterzijde van het frame. Deze aanpassingen minimaliseren de luchtweerstand en verstoren de luchtstroom minder, wat de prestaties bij hogere snelheden merkbaar ten goede komt.

Stijfheid

Het nieuwe XR-frame is aanzienlijk stijver dan dat van de vorige X-Road-generatie. Bij de mid-modulus modellen is de stijfheid verbeterd dankzij een geoptimaliseerde laminatie-opbouw en aangepaste buisvormen. Deze aanpassingen verhogen de structurele stijfheid zonder extra gewicht toe te voegen. 

Voor de high-modulus varianten zorgt het gebruik van high-modulus carbonmateriaal voor een nóg stijver frame, wat bijdraagt aan een directere krachtoverbrenging en een sportiever rijgedrag.

Slimmer en veel praktischer

We hebben de inzetbaarheid voor gravel verder versterkt en de ruimte voor bredere banden vergroot tot 45 mm. Tegelijkertijd hebben ze ervoor gezorgd dat het nieuwe frame aansluit bij de huidige trends: UDH-compatibiliteit en Combo-sturen. Daarnaast hebben ze een geüpdatet kabelgeleidingssysteem toegevoegd voor een strakker en moderner uiterlijk. Ook zijn er een aantal slimme functies toegevoegd, waaronder geïntegreerde verlichting in de zitbuis en bevestigingspunten voor spatborden.

Getest in Duitsland

De nieuwe frames zijn onderworpen aan strenge tests in het EFBe-laboratorium in Duitsland, dat bekendstaat om zijn hoge kwaliteitsnormen en veeleisende testprotocollen. Deze tests garanderen de duurzaamheid en prestaties van de Superior fietsen onder extreme omstandigheden.

D56 I0585

GRAVEL

Superior gravelbikes behoren tot de top in hun klasse. Dankzij het X-ROAD frameplatform is het rijden snel en bovenal gevaarlijk verslavend. Voorzien van Shimano GRX groepset, speciaal ontwikkeld voor gravel, met enkelblad setup voor maximale eenvoud en controle op ruig terrein.

Cycling South Africa Mat Gartner 24 60

GRAN FONDO

Dankzij hun multifunctionele geometrie zijn X-ROAD racefietsen geschikt voor het hele jaar door. Ze zijn tot in de puntjes afgestemd en hebben een strak en stijlvol design.

Uitgerust met dubbelblad, voor een breed scala aan versnellingen. Ideaal voor lange afstanden, stevige klimmetjes en alles daartussenin.